2015-03-03

Zadania

Zakresy działania

Oddział Higieny Pracy  

*  nadzór nad warunkami higieny pracy w zakładach pracy (art. 1 pkt. 2 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej);

*  kontrola przestrzegania przepisów określających wymagania higieniczne i zdrowotne dotyczące warunków zdrowotnych środowiska pracy, a zwłaszcza zapobieganie powstawaniu chorób zawodowych i innych chorób związanych z warunkami pracy (art. 4 pkt. 5 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej);

*  kontrola przestrzegania przez producentów, importerów, osoby wprowadzające do obrotu, stosujące lub eksportujące substancje chemiczne, ich mieszaniny lub wyroby w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 25 lutego 2011 r. o substancjach chemicznych i ich mieszaninach (Dz. U. Nr 63, poz. 322) obowiązków wynikających z tej ustawy oraz z rozporządzeń Wspólnot Europejskich w niej wymienionych (art. 4.1.  pkt. 8 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej);

*  kontrola przestrzegania przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu produktów biobójczych i substancji czynnych oraz ich stosowania w działalności zawodowej (art.  4.2.  Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej);

*   kontrola przestrzegania przez podmioty wprowadzające do obrotu prekursory kategorii
2 i 3 obowiązków wynikających z ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz. U. Nr 179, poz. 1485, z późn. zm.), rozporządzenia (WE) Parlamentu Europejskiego i Rady nr 273/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. w sprawie prekursorów narkotykowych oraz rozporządzenia (WE) Rady nr 111/2005 z dnia 22 grudnia 2004 r. określającego zasady nadzorowania handlu prekursorami narkotyków pomiędzy Wspólnotą a państwami trzecimi (art. 4.1. pkt. 9 Ustawy z dnia 14 marca 1985 r. o Państwowej Inspekcji Sanitarnej);

*  gromadzenie i opracowanie danych statystycznych dotyczących środowiska pracy oraz chorób zawodowych, przekazywanie informacji do baz danych instytutów.

 

Oddział Żywności, Żywienia i Przedmiotów Użytku  

*  Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji, transportu, przechowywania i sprzedaży żywności, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością i kosmetyków;

*  Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem warunków bezpieczeństwa żywności w zakładach żywienia zbiorowego – nadzór nad jakością żywienia w restauracjach, stołówkach zakładowych, stołówkach szpitalnych, bufetach, stołówkach szkolnych i przedszkolnych, na koloniach, obozach, w domach wczasowych, w domach opieki społecznej, w zakładach małej gastronomii i wszystkich innych placówkach żywieniowych;

*  Pobieranie próbek środków spożywczych, materiałów i wyrobów przeznaczonych do kontaktu z żywnością do badań laboratoryjnych w ramach urzędowej kontroli i monitoringu w celu sprawdzenia zgodności z wymaganiami prawa żywnościowego;

*  Sprawowanie nadzoru sanitarnego nad przestrzeganiem prawidłowych warunków produkcji kosmetyków i ich obrotu oraz pobieranie próbek kosmetyków do badań laboratoryjnych;

*  Prowadzenie działań dotyczących powiadamiania o niebezpiecznej żywności, o niebezpiecznych materiałach i wyrobach przeznaczonych do kontaktu z żywnością w ramach sieci systemu wczesnego ostrzegania o niebezpiecznych produktach żywnościowych - RASFF;

*  Prowadzenie działań mających na celu wycofanie z obrotu niebezpiecznych kosmetyków w ramach sieci systemu RAPEX;

*  Dochodzenie przy współudziale Oddziału Epidemiologii w przypadku zatruć pokarmowych oraz opracowywanie dokumentacji w tym zakresie;

*  Zatwierdzenia, warunkowe zatwierdzenia, zawieszanie lub cofanie zatwierdzenia zakładów działających w sektorze spożywczym podlegających urzędowej kontroli żywności;

*  Prowadzenie rejestru zakładów branży spożywczej nadzorowanych przez Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Chojnicach oraz uaktualnianie na bieżąco danych w nim zawartych.

Zapobiegawczy Nadzór Sanitarny

*  Opiniowanie projektów miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego w ramach obowiązujących przepisów prawa;

*  Uzgadnianie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu inwestycji lub zmianie sposobu użytkowania obiektów, wydawanych przez właściwe organy samorządowe - w ramach Ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

*  Wydawanie opinii odnośnie konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko i określania zakresów raportów;

*  Uzgadnianie projektów budowlanych pod względem wymagań higienicznych i zdrowotnych dotyczących budowy, rozbudowy, przebudowy lub zmiany sposobu użytkowania obiektów budowlanych;

*  Wydawanie opinii sanitarnych o obiektach (lub jego części) budowlanych przekazywanych do eksploatacji;

*  Kontrola przestrzegania wymagań higienicznych i zdrowotnych w obiektach będących w trakcie budowy;

*  Rozpatrywanie skarg i wniosków.

 

Przy wykonywaniu swoich obowiązków, specjalista do spraw sanitarnych stosuje przepisy zawarte między innymi w:

 

*  Ustawie o Państwowej Inspekcji Sanitarnej;

*  Ustawie Prawo Budowlanej;

*  Ustawie o Planowaniu Przestrzennym;

*  Ustawie o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko;

*  Ustawie Prawo Ochrony Środowiska;

*  Ustawie o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.

 

Rozporządzeniu w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie:

 

*  Polskie Normy

 

Oświata Zdrowotna i Promocja Zdrowia

*  Prowadzenie programów edukacyjnych ogólnopolskich i wojewódzkich;

*  Tworzenie i realizowanie lokalnych programów oświatowo-zdrowotnych;

*  Uczestnictwo w akcjach i imprezach pro zdrowotnych;

*  Poradnictwo w zakresie zagadnień oświatowo-zdrowotnych;

*  Udostępnianie filmów oświatowo-zdrowotnych;

*  Udostępnianie materiałów tematyce oświatowo-zdrowotnej

 

 

Oddział Epidemiologii

*  Wydanie decyzji stwierdzającej czy spełnione są wymagania, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia przeznaczone do wykonywania działalności leczniczej przez zakłady opieki zdrowotnej, praktyki zawodowe. Kryterium merytoryczne przy rozpatrywaniu tego typu wniosków stanowi:
rozporządzenie Ministra Zdrowia z 26 czerwca 2012 roku w sprawie szczegółowych wymagań, jakim powinny odpowiadać pomieszczenia i urządzenia podmiotu wykonującego działalność leczniczą (Dz. U. 2012, poz. 739).
W w/w przypadkach jest przeprowadzana wizja lokalna opiniowanych pomieszczeń i zapoznanie się z dokumentami dostarczonymi przez wnioskodawcę np. umową na odbiór i utylizację odpadów medycznych, umowę na przeprowadzanie sterylizacji narzędzi i sprzętu medycznego.

*  Wydawanie zaświadczeń:
- stwierdzających czy dana osoba figuruje w rejestrze nosicieli pałeczek Salmonella Shigella,
- stwierdzających czy dana osoba w ostatnim czasie chorowała na choroby zakaźne,
Sprawy są rozpatrywane zgodnie z kodeksem postępowania administracyjnego (w miarę możliwości szybko, bez zbędnej zwłoki, kończy je wydanie postanowienia, decyzji bądź opinii sanitarnej).

 

Higiena Dzieci i Młodzieży

*  Nadzór nad warunkami higieny w szkołach innych placówkach oświatowo- wychowawczych oraz ośrodkach wypoczynku dla dzieci i młodzieży;

*  Ocena higieniczna mebli szkolnych;

*  Higieniczna ocena rozkładów zajęć lekcyjnych;

*  Nadzór nad wypoczynkiem zimowym i letnim dzieci i młodzieży;

*  Prowadzenie ocen warunków zdrowotnych w szkolnych pracowniach komputerowych;

*  Ocena realizacji wymogów w zakresie stosowania niebezpiecznych substancji i preparatów w pracowniach szkolnych;

*  Wydawanie opinii sanitarnych dla nowopowstających placówek oświatowych. 

 

Oddział Higieny Komunalnej 

  1. Nadzór  nad jakością wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi

·         organizowanie i prowadzenie monitoringu jakości wody,

·         pobieranie do badań próbek wody,

·         gromadzenie, analiza, ocena i raportowanie danych monitoringowych jakości wody      przeznaczonej do spożyciaprzez ludzi,

·         wydawanie opinii dotyczących materiałów i wyrobów używanych do uzdatniania i dystrybucji wody przeznaczonej do spożycia przez ludzi,

·         prowadzenie postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę jakości wody, 
 

  1. Nadzór nad kąpieliskamii miejscami wykorzystywanymi do kąpieli

·         Prowadzenie nadzoru nad jakością wody,

·         pobieranie do badań próbek wody w ramach kontroli urzędowej,

·         wydawanie orzeczeń oraz komunikatów dotyczących przydatności wody do kąpieli,

  1. Nadzór nad warunkami higieniczno-sanitarnymi w zakładach fryzjerskich, kosmetycznych, tatuażu, odnowy biologicznej, w obiektach w których sąudzielane świadczenia zdrowotne przez podmioty wykonujące działalność leczniczą, w obiektach turystyczno – wypoczynkowych, w środkach transportu i w innych obiektach użyteczności publicznej.
  2. Prowadzenie postępowań administracyjnych egzekwujących poprawę stanu sanitarnego nadzorowanych obiektów.   
  3. Wydawanie zezwoleń na ekshumację i przewóz zwłok i szczątków, nadzór sanitarny nad ekshumacją.
  4. Wydawanie opinii dotyczącej sprowadzania zwłok i szczątków z obcego państwa.
  5. Opiniowanie imprez masowych.
  6. Rozpatrywanie interwencji.

Przeczytaj o systemie i przetwarzanych w nim danych

Tożsamość administratora systemu
Administratorem Scentralizowanego Systemu Dostępu do Informacji Publicznej (SSDIP), który służy do udostępniania podmiotowych stron BIP jest Minister Cyfryzacji, mający siedzibę w Warszawie (00-583) przy Al. Ujazdowskich 1/3, który zapewnia jego rozwój i utrzymanie. Minister Cyfryzacji w ramach utrzymywania i udostępniania systemu SSDIP zapewnia bezpieczeństwo publikowanych danych, wymagane funkcjonalności oraz rejestrowanie i nadawanie uprawnień redaktorów BIP dla osób wskazanych we wnioskach podmiotów zainteresowanych utworzeniem własnych stron podmiotowych przy użyciu SSDIP zgodnie z art. 9 ust. 4 pkt 3 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429).
Minister Cyfryzacji, jako administrator systemu SSDIP jest jednocześnie administratorem danych osób wnioskujących o dostęp do SSDIP w celu utworzenia podmiotowych stron BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania.
Tożsamość administratora danych
Administratorem danych osobowych przetwarzanych w systemie SSDIP w zakresie osób wnioskujących o utworzenie podmiotowej strony BIP oraz osób wyznaczonych do ich redagowania (redaktorów podmiotowych stron BIP) jest Minister Cyfryzacji.

Administratorami danych publikowanych na podmiotowych stronach BIP utworzonych w ramach SSDIP są podmioty, które daną stronę podmiotową BIP utworzyły. Podmioty te decydują o treści danych, w tym treści i zakresie danych osobowych publikowanych na podmiotowych stronach BIP, ich rozmieszczeniu, modyfikacji i usuwaniu.
Minister Cyfryzacji, jako Administrator systemu SSDIP w odniesieniu do materiałów publikowanych na podmiotowych stronach BIP jest podmiotem przetwarzającym. Może on ingerować w treść materiałów publikowanych na poszczególnych stronach podmiotowych BIP jedynie w przypadku, gdy właściwy podmiot, który daną stronę utworzył i nią zarządza utracił do niej dostęp lub z innych przyczyn utracił nad nią kontrolę.
Dane kontaktowe administratora systemu SSDIP
Z administratorem systemu SSDIP można się skontaktować poprzez adres email mc@mc.gov.pl, pisemnie na adres siedziby administratora, lub na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa.
Dane kontaktowe inspektora ochrony danych osobowych
Administrator systemu SSDIP wyznaczył inspektora ochrony danych, z którym może się Pani/Pan skontaktować poprzez email iod@mc.gov.pl lub listownie – na adres ul. Królewska 27, 00-060 Warszawa. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować wyłącznie w sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych osób składających wnioski o udostepnienie SSDIP, redaktorów poszczególnych stron BIP, oraz incydentów bezpieczeństwa.
W sprawach przetwarzania danych osobowych zawartych w treści materiałów publikowanych w ramach poszczególnych stron podmiotowych, należy się kontaktować z inspektorem ochrony danych podmiotu, którego strona BIP dotyczy, ich redaktorem lub kierownictwem podmiotu, który daną stronę podmiotowa BIP utworzył.
Cele przetwarzania i podstawa prawna przetwarzania
Celem przetwarzania danych publikowanych na stronach podmiotowych BIP przez poszczególne podmioty jest udostępnienie informacji publicznej wytworzonej w urzędzie i dotyczącej działalności urzędu. Podstawę prawną publikacji stanowi wypełnienie obowiązku prawnego, o którym mowa w art. 8 oraz art. 9 ust 2 ustawy z dnia 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej.
Celem udostępniania systemu SSDIP przez Ministra Cyfryzacji jest umożliwienie podmiotom zobowiązanym, o których mowa w art. 4 ust 1 i 2 ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej, utworzenia i prowadzenia własnych stron BIP (co wynika z art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ww. ustawy).
Odbiorcy danych lub kategorie odbiorców danych
Dane osobowe w zakresie imienia, nazwiska, nr telefonu, nr faksu dotyczące redaktorów podmiotowych stron BIP oraz dane osobowe publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na poszczególnych podmiotowych stronach BIP są danymi udostępnianymi publicznie bez żadnych ograniczeń, w tym Centralnemu Ośrodkowi Informatycznemu w Warszawie przy Alejach Jerozolimskich 132-136, któremu Ministerstwo Cyfryzacji powierzyło przetwarzanie danych przetwarzanych w ramach platformy SSDIP.
Okres przechowywania danych
Dane dotyczące osób wnioskujących o udostępnienie systemu SSDIP oraz dane osób wyznaczonych na redaktorów stron podmiotowych przechowywane są przez czas, w jakim osoby te pełniły swoje funkcje oraz przez okres wskazany w przepisach prawa po okresie, w którym osoby te przestały pełnić swoje funkcje.
Dane osobowe osób zawarte w materiałach publikowanych w ramach podmiotowych stron BIP przechowywane są przez okres ustalony przez osoby zarządzające treścią tych stron.
Prawa podmiotów danych
Osoby, których dane są przetwarzane w systemie głównym SSDIP, w tym osoby składające wnioski o przyznanie dostępu do SSDIP oraz osoby będące redaktorami podmiotowych stron BIP, mają prawo dostępu do swoich danych, prawo do sprzeciwu, prawo ograniczenia przetwarzania oraz prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, o którym mowa powyżej. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora systemu tj. Ministra Cyfryzacji lub wyznaczonego inspektora ochrony danych na adres iod@mc.gov.pl.
Osoby, których dane są publikowane w ramach treści materiałów zamieszczanych na podmiotowych stronach BIP maja prawo dostępu do danych, prawo do sprzeciwu, prawo do ograniczenia przetwarzania, prawo żądania ich sprostowania oraz usunięcia po okresie, w którym ich publikacja jest wymagana. Z wnioskiem w sprawie realizacji ww. praw należy się zwracać do administratora danych podmiotu, którego dana strona BIP dotyczy, lub wyznaczonego przez niego inspektora ochrony danych.
Prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego
Osobom, których dane są przetwarzane w systemie SSDIP lub na podmiotowych stronach BIP publikowanych przez poszczególne podmioty przysługuje prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych tj. do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO) z siedzibą w Warszawie przy ul. Stawki 2, 00-193 Warszawa.
Informacja o dobrowolności lub obowiązku podania danych
Przetwarzanie danych osobowych osób składających wnioski o dostęp do SSDIP oraz osób wyznaczonych do redakcji poszczególnych stron podmiotowych BIP jest niezbędne dla zapewnienia kontroli dostępu i wynika z przepisu prawa, tj. art. 9 ust. 4 pkt 3 oraz art. 9 ust. 4a ustawy z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz. U. z 2019 r. poz. 1429) oraz § 15 ust. 2 Rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 18 stycznia 2007 r. w sprawie Biuletynu Informacji Publicznej (Dz. U. Nr 10, poz. 68), w związku z art. 20a ustawy z dnia 17 lutego o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730, 848, 1590 i 2294) i przepisami rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 kwietnia 2012 r. w sprawie Krajowych Ram Interoperacyjności, minimalnych wymagań dla rejestrów publicznych i wymiany informacji w postaci elektronicznej oraz minimalnych wymagań dla systemów teleinformatycznych (Dz.U. z 2017 r. poz. 2247).
Publikowanie danych osobowych na stronie systemu SSDIP oraz na podmiotowych stronach BIP jest dopuszczalne tylko wtedy, jeśli wynika z przepisów prawa, lub jeśli administrator danych uzyskał zgodę tych osób na ich publikację.



Zapoznałem się..